"Мистецтво як розрив шаблону"

Авторський

Онлайн-Курс з історії мистецтва

Вікторії Бурлаки

Старт – 9.06

Дати: 9.06 – 9.07 (10 онлайн-занять)

Дні та час: Вівторок і четвер - 18.00

Вартість курсу - 4000 гривень

«Мистецтво – це завжди вихід за рамки шаблону», – як сказав відомий куратор Сет Зігелауб. Ці слова часто згадуються, коли зустрічаєшся з мистецтвом віч-на-віч – в найбільших музеях, на масштабних арт-форумах, знакових виставках. За це я і люблю ці зустрічі – повсякденність замилює наш погляд на світ і розуміння життя, а мистецтво знову робить його свіжим і яскравим.

Скло протерте, тобі знову цікаво жити – з таким відчуттям я повертаюся зі своїх арт-подорожей. Те, що ми бачимо навколо, не банальне, але дивовижне по своїй суті – і мистецтво найвагоміше тому підтвердження... І тільки як інтригуючий вихід за рамки вже відомого – його слід вивчати. Я пройшла ґрунтовний курс історії мистецтва в художній школі, потім в академії мистецтва – як історик мистецтва. Саме пройшла – точніше, це історія пройшла повз мене. Тому що мистецтво – це не історія, а живе знання, живий досвід, котрий переборює час і простір. Досвід, який допомагає тобі орієнтуватися у світі щосекунди, тут-і-тепер. Відчувати нові сильні емоції, відкидати стереотипи «єдино можливого» красивого і значущого, доторкатися до суті справжнього ...

На підставі власного досвіду життя з мистецтвом і в мистецтві, я пропоную такий нестандартний курс його історії. Точніше навіть, не зовсім історії, але ключових послань, тем і смислів.

Ноу-хау полягає у наступних моментах:

• Стереотип перший, який мені б хотілося подолати: старе і нове мистецтво – це абсолютно різні історії і різні естетики.

Хтось любить і цінує мистецтво традиційне, хтось – сучасне, але, як правило, ніхто не розглядає і те, і інше, в одній перспективі. Як на мене, цей «вододіл» – вельми спірне питання. Мистецтво безперервне. Паралелі між традиційним мистецтвом, мистецтвом модернізму і сучасним мистецтвом існують, і мій курс збудований саме на таких паралелях.

• Уникаю жорстких розмежувань на сучасне (відлік нового витка сучасності в мистецтві починається з 1990-х) і «не сучасне» мистецтво.

Мистецтво завжди сучасне, як ніщо інше воно відображає час – існує багато різних «історій сучасності», як зауважив теоретик мистецтва Террі Сміт, і цей підхід мені дуже імпонує.

• Що таке «креативне мислення» і з чим його їдять?

Зараз модно говорити про необхідність його розвитку, але ніхто не дає чітких рекомендацій, як саме це зробити. Насправді, все просто, креативне мислення – це мислення інноваційне. Мистецтво тренує наше око і розум, вчить бачити і знаходити нове. Історія мистецтва – це не історія, але, якщо можна так висловитися, низка безперервних інновацій. Саме про них ми і будемо говорити .

• І, нарешті, ще один важливий момент - наше сприйняття насправді не абстрактне. Мистецтво найбільш повно відкривається in situ, на місці, при безпосередньому контакті – наприклад, художників італійського Ренесансу варто шукати в Уффіці, Ватиканській пінакотеці або музеї Академії у Венеції, Босха або Веласкеса – в Прадо, Брейгеля – у Віденському музеї історії мистецтва. Хоч і віртуально, але ми пройдемося по найзначніших місцях мистецтва – і у вас буде своя «карта скарбів».

програма курсу

Тіло. Історія тілесності в мистецтві – від античності до радикальних сучасних художніх практик.

Мімезис. Завоювання реальності і «реалізм» в мистецтві – від давньоєгипетського мистецтва до Веласкеса.

По той бік видимого. Містики і візіонери. Трансцендентний вимір – від середньовічного сакрального мистецтва до «живопису таємниці» в італійському трансавангарду.

Платонова печера. Утопії ідеальних світів – від Пуссена до авангарду і високого модернізму.

Людська природа і природа людського. Трансформація місця людини у всесвіті. Ренесансний антропоцентризм.

Розум і почуття. Стилістичні моделі бароко і класицизму в традиційному і сучасному мистецтві.

Сцена ілюзії. Від Караваджо до сучасного постмедійного живопису.

Вихід за рамки. Романтична модель художника-творця, який епатує буржуазну свідомість, як робоча стратегія комунікації сучасного мистецтва.

Мистецтво і політика. Політика мистецтва. «Робити мистецтво політично».

Текст і контекст. Саморефлексуюче мистецтво – дадаїстсько-концептуалістська лінія.